Pages

Wednesday, November 10, 2010

appointment dengan Doktor

tadi aku ke Dispensari belakang rumah Mak Andek yang lama. dekat ILSAS.
sebelum itu aku call dulu tanya, ada doktor atau tidak.
katanya jam 10 sampai 12 ada doktor. jam yang lain ada pegawai perubatan yang tunggusedia (standby).

doktor tu ensem. aku tak pernah jumpa doktor ni lagi.
dia panggil nama aku. Siti Fatimah.
aku masuk.
"Assalamualaikum, doktor."
dia suruh aku duduk.
dia tanya, "kenapa?"
aku jawab, "batuk. selsema. sakit tekak".
dia kata, "ada demam tak?"
aku kata, "belum lagi"
dia tanya balik, "dah lama batuk?"
aku jawab, "dah dua minggu lebih. minggu lepas saya ada datang jumpa encik mohamad. dia bagi ubat ini dan antibiotik ini.pastu ni ubat isap"

dia amik kayu dan suruh aku bukak mulut.
"aaaa.."
ok, gelinya.
dia suluh-suluh dalam tekak aku.
dia buang kayu tu.
lepas tu dia cek breathing aku dengan stetoskop dia.
20 kali aku tarik nafas dan lepas.
lamanya~
lepas tu dia tulis-tulis sesuatu atas kertas.
dia kata, "kenapa la nama awak panjang sangat?
aku kata, "ohh, cucu sulung. jadi atuk, nenek, emak dan ayah bagi nama."
dia kata, "jadi semua orang ada bahagian masing-maasing. bagus, bagus. ok.saya bagi awak surat rujukan untuk ke KPJ, Kajang ya. kat sana ada pakar. saya nak awak x-ray lungs. sebab batuk dah lama. err, kat rumah ada orang merokok?"
aku kata, "takda. tapi encik mohamad kata minggu lepas sebab infections"
dia kata, "memang la infections. tapi dah lama sangat ni."

macam banyak je yang dia tulis-tulis kat kertas tuh.
aku tanya, "kenapa ek, Doktor?"
dia kata,"bronchitis, sebab tu saya nak awak di x-ray"
dia tulis-tulis lagi.
aku tanya, "emm, bahaya tak?"
dia stop tulis, pandang aku dan senyum.
dia kata, "tak. tak bahaya"
(hehe~ comelnya Doktor ni..)

aku tengok kat kertas yang di tulis-tulis tadi, Acute Bronchitis..

so, esok la aku pi KPJ..

*pada masa aku menaip ini, aku  batuk-batuk lagi...
  nk muntah :(

No comments: