Pages

Thursday, July 22, 2010

Pelakon Benjy Menarik Habeas Corpus Banding

PUTRAJAYA, July 21 (Bernama) - Seorang pelakon televisyen popular, ditahan di bawah undang-undang ubat pencegahan, menarik banding melawan pemecatan Mahkamah Tinggi terhadap habeas corpus-nya untuk mengamankan release dari tahanan.

Sebuah panel yang terdiri daripada tiga orang Hakim Mahkamah Persekutuan Tan Sri Ahmad Zulkefli Makinudin, Tan Sri James Foong Cheng Yuen dan Datuk Abdull Hamid Embong, kemudian menyerang daya tarikan Khaeryll Benyamin Ibrahim, lebih dikenali sebagai Benjy.

Peguam Amer Hamzah Arshad berkata kepada panel bahawa ia menerima Arahan dari Benjy untuk menarik banding. Namun, ia tidak memberitahu mahkamah dari alasan pengeluaran.

Pada tarikh 5 Mei tahun ini, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur telah ditolak Benjy habeas corpus aplikasi untuk mengamankan release dari tahanan di bawah Bahagian 3 dari undang-undang Dadah Berbahaya (Tindakan Pencegahan Khas).

Namun, sehari sebelum Mahkamah Tinggi menjatuhkan keputusan, Timbalan Menteri Datuk Wira Home Abu Seman Yusop mengeluarkan perintah tahanan selama dua tahun Benjy yang akan diadakan di pusat pemulihan di Muar, Johor.

Pada tarikh 25 Mac Benjy, hanya putra pelakon veteran Azean Irdawaty, mengaku tidak bersalah di mahkamah hakim untuk memiliki 0.24gm dari methamphetamine di sebuah rumah di A-6-5, Menara Duta 2 Jalan 1/38B, Jalan Segambut off di sini 16:00 pada tarikh 11 Mac.

32 tahun dibebaskan pada RM2, 000 jaminan di satu jaminan. Namun, selepas Azean diposting jaminan, ia kembali ditangkap kerana dituduh terlibat dalam perdagangan dadah di bawah Seksyen 3 dari undang-undang Obat-obatan Berbahaya (Tindakan Pencegahan Khas).

Mahkamah dijadualkan untuk mendengar rayuan hari ini Benjy, yang dikonsolidasikan bersama-sama dengan rayuan lapan bekas Keselamatan Internal Act (ISA) tahanan kerana rayuan mereka yang terlibat masalah undang-undang yang serupa.

Namun, kuorum ditunda rayuan dari bekas tahanan ISA ke tarikh yang akan tetap kerana Zulkefli tidak dapat mendengar hal itu pada petang hari saat dia harus pergi ke Johor Baharu.

Amer Hamzah, yang juga mewakili bekas tahanan ISA, meminta rayuan untuk didengarkan di sore hari.

Pada tarikh 11 Mac Mahkamah Tinggi menolak sebuah surat perintah habeas corpus yang difailkan oleh lapan orang yang ditahan di bawah ISA untuk keganasan dipercayai selepas itu (mahkamah) diberikan aplikasi akademik mereka kerana mereka tidak lagi dalam tahanan polis.

Sehubungan dengan kes itu, tujuh orang asing yang dideportasi ke negara masing-masing sementara Azzahari Murad, seorang Malaysia, yang ditempatkan di bawah tempat tinggal Sekatan di Petaling Jaya.

1 comment:

Feminine.Charisma said...

sumber ditranslate dari laman ini:
http://www.bernama.com/bernama/v5/newsindex.php?id=515282